Evde Kahve Kavurma Skalası

cdsoft

Yeni Kahvesever
Katılım
26 Kas 2014
instant ve türk kahvesinden başka kahve bilmezken, espresso ile tanıştım, doğru shot alabilmek için aylarca uğraştım, kahve öğütme kalınlığı ve tamp konusunda vakit harcadım. Ardından sütlü kahve sevdiğimden microfoam için yine aylarca ter döktüm, sonrasında farklı demleme yöntemleriyle haşırneşir oldum. Bir adım ötesi kahve kavurmaydı onun içinde aylarca uğraştım. İlerlemek öğrenmek kendimi geliştirmek adına yüzlerce makale yazı video okudum izledim. Birçok hobim vardır ama kahve konusunda istikrarım hep devam etti. Yaptıklarım yeterli mi, tabiki hayır, cesaret cahillikten ileri gelirmiş bende öğrendikçe bişey bilmediğimi fark edip daha çok çalıştım. Herşeyin temelini aldım ve artık bir kademe daha yukarı taşımak istiyorum bilgilerimi.

Deneyebildiğim kadar çok çekirdek denemeye kavurmaya çalıştım. Zamanla gördüm ki kavurma derecesi arttıkça tatsal nüaslar ve asitlik azalıyor, bu nüaslar azaldıkça da espresso haricinde farklı demleme yöntemleriyle demlendiğinde tatlar alınamıyor hatta acılık ya da ekşilik meydana geliyor.

Ayrıca temel olarak öğrendiğimiz 2. crack duyulduğunda kavurma sonlandırılıp hızlıca soğutulmalı cümlesinin her çekirdek için geçerli olmadığını farkettim. Bazı çekirdekler 1. cracktan sonra hızlıca renk değiştirirken bazı çekirdekler 2. crack sonrası bile daha kavrulmaya devam edilmesi gerekiyor. Bazıları homojen kavrulurken bazıları homojen olmuyor. Espresso için kavrulan çekirdek diğer demleme yöntemleriyle kullanıldığında iyi sonuçlar vermiyor.

Peki ne yapmam gerekiyor, bir taş daha koymam gerekiyor üstüne yani kavururken yazılı olarak kavurma profili tutmam gerekiyor, bunu şimdiye kadar yapmamamın sebebi olabildiğince çok çekirdek kavurup denemek öğrenmekti, zaten bilmeden neye göre skala tutabilirdim ki. Bir çekirdeği farklı kavurma dereceleriyle kavurup farklı demleme yöntemleriyle test edip not etmem gerekiyor süreleriyle beraber. Ancak evde bu iş tek başıma aylar alacak bir periyod. Dolayısıyla şuan açtığım başlıkta evde kahve kavuran dostlarımdan da paylaşım bekliyorum ki beraberce bir profil tablkosu oluşturabilelim. Bizden sonra gelecek kahve sevdalılarına ışık tutabilelim.

Kavurduğumuz çekirdeği hangi seviyede kavurduğumuzu, hangi crackten sonra ne kadar daha ,hangi renk seviyesine kadar kavurduğumuzu, hangi demleme yöntemiyle iyi sonuç aldığımızı, hangi çekirdeğin hangi seviyede en iyi hangi demleme yöntemine yakıştığı vb. içerikleri bu konuda paylaşarak bir profil çıkartalım diyorum. Bugün itibariyle çalışmalara başlıyorum. Bugün kavurduğum kahve başlığı yerine artık bir kademe ilerletip bu başlık üzerinden ilerlemek istiyorum. Tabi bu konuda bu işi bilen üstadlara da çok iş düşüyor.
 

kbere

Aktif Demleyici
Katılım
13 Ocak 2015
Cevap: Evde Kahve Kavurma Skalası

selam, ben de katılıyorum. ancak kavurma yöntemlerine göre ayrı başlık mı açmak gerekir, yoksa tüm evde kavurmaları tek başlıkta toplamak mı emin değilim. mesela ben popcorn tenceresi ile kavuruyorum. modifiyeli mısır patlatma, modifiyesiz mısır patlatma, düz tava, ev yapımı aletler, yarı profesyonel kavurma makineleri vs. yöntemler var. buralarda verilen rakamlar birbirini tutmayacaktır.
 

cdsoft

Yeni Kahvesever
Katılım
26 Kas 2014
Cevap: Evde Kahve Kavurma Skalası

Ayrı başlık açarsak onlarca başlık olabilir bence tekbir çatı altında toplayabiliriz, zaman geçtikçe ve paylaşımlar arttıkça gruplarız.
 

OverdoseCoffee

Firma Yetkilisi
Katılım
19 Ocak 2016
Konum
İzmir
Cevap: Evde Kahve Kavurma Skalası

Doğru. Herkesin ısı kaynağı farklı sizdeki tava ile bendeki tava, sizdeki ocak ile bendeki ocak, oda sıcaklığı, çekirdeklerin nem oranı farklı olduğundan şunu şunu yapmalısın demek çok yanlış olur. Bunu hafta sonu yapacağımız workshopta İzmirli arkadaşlarla konuşup en azından ev kavurmacıları için takibini kolaylaştıracak bir kaç yöntem üzerinde konuşalım.

selam, ben de katılıyorum. ancak kavurma yöntemlerine göre ayrı başlık mı açmak gerekir, yoksa tüm evde kavurmaları tek başlıkta toplamak mı emin değilim. mesela ben popcorn tenceresi ile kavuruyorum. modifiyeli mısır patlatma, modifiyesiz mısır patlatma, düz tava, ev yapımı aletler, yarı profesyonel kavurma makineleri vs. yöntemler var. buralarda verilen rakamlar birbirini tutmayacaktır.
 

omeratalay

Yeni Kahvesever
Katılım
10 Ara 2015
Cevap: Evde Kahve Kavurma Skalası

Merhabalar,

Ben de deneyimlerimi paylaşmak istedim.

Ben çok uzun süredir starbucks'ın çekirdeklerini alıp evde çeşitli yöntemlerle demliyor, severek içiyorum. Colombia Narino Supremo ilk tercihim.

Anlayacağınız medium diye belirtilen ama gayet dark roast kahveleri 3. dalga kahvecilerdeki asiditesi yüksek, meyvemsi, ekşi tatlara tercih ediyorum (bir çok kez denesem de bir türlü alışamadım, sevemedim)

Evde kahve kavurmayla ilgili çeşitli yazılar okumuştum ancak uygulamaya pek hevesli değildim açıkçası. Ta ki dirsekli bir pop corn tenceresiyle (whirley pop) esse mağzasında karşılaşana dek. Fiyatının çok makul olmasının da etkisiyle tencereyi almış bulundum. Daha sonra Kadıköy'deki Montag'tan 250 gr Colombia Aromas Del Sur yeşil çekirdek aldım. Tamamen elimdeki starbucks house blend çekirdeğini referans alarak 225 gr yeşil çekirdeği kavurmaya başladım. 1. cranck'ı duydum hatta 2. cranckı ve bir çok cranck duydum ama hiç de okuduğum yazılardaki gibi 2. cranck sonrası kahvem yanmadı. Kahvemin istediğim koyuluğa ulaşma süresi yaklaşık 8 dakika, soğutmayla beraber toplam süre 12-13 dakikayı buluyor.

Kahveyi dinlendirdikten sonra farkettim ki koku ve tat açısından nerdeyse starbucks'ın colombia narino vb tatlarına yaklaşmışım hatta aynısı oldu diyebilirim.

Aldığım çekirdeğin pahalı olması nedeniyle (kilosu 80 TL idi) başka çekirdek arayışlarına girdim. Ve baristasepetinden 1 kg Colombia Supremo aldım (kilosu 36 TL idi ve mağaza işyerime çok yakınmış, Erdal beyle keyifli bir sohbet sonrası bizzat alıp döndüm)

İkinci kavurmamda bu çekirdeği kullandım ancak nedense ilki kadar mutlu etmedi. Kötü olduğunu söylemiyorum ama ilki daha iyi gibi geliyor. Bu satırları yazarken moka potla demlediğim Colombia Supremo'yu yudumlarken aslında bunun da gayet iyi olduğunu düşünüyorum açıkçası.

Aranızda benim gibi fındıkımsı, koyu ama acı olmayan, gövdeli kahveleri seven arkadaşlar varsa deneyimledikleri çekirdek adlarını ve temin edebileceğim yer tavsiyelerini alabilirim.
 

kbere

Aktif Demleyici
Katılım
13 Ocak 2015
Cevap: Evde Kahve Kavurma Skalası

1. cranck'ı duydum hatta 2. cranckı ve bir çok cranck duydum ama hiç de okuduğum yazılardaki gibi 2. cranck sonrası kahvem yanmadı. Kahvemin istediğim koyuluğa ulaşma süresi yaklaşık 8 dakika, soğutmayla beraber toplam süre 12-13 dakikayı buluyor..

hocam crack olayını tamamen yanlış anlamışsınız. 1. crack çekirdeklerin bir kaç saniye aralıklarla pat pat diye sesler çıkardığı süreçtir. bu süreçte bir sürü patlama sesi duyarsınız. ses olarak mısır patlatırken ilk patlayan tanelerin çıkardığı sese benzer.

ikinci crack ise bundan bir süre sonra aralıksız bir çatapat sesine benzer seslerle yaşanıyor. ikinci crack'in başında veya kısa bir süre sonra çekirdekleri soğutmaya alırsanız full city veya full city plus denilen kavrumları elde edersiniz ki bu durumda aromalar hala canlı kalırlar. ancak second crackten sonra 1-2 dakika daha beklerseniz çekirdekler böyle: https://upload.wikimedia.org/wikipe...ng/1024px-450_degrees_vienna_roast_coffee.png hatta böyle https://upload.wikimedia.org/wikipe...g/1024px-470_degrees_italian_roast_coffee.png olacaktır. bu durumda kahveniz yanmış kabul edilir.

starbuck genelde orta adı ile kavurduğu çekirdekleri full city hatta daha koyu kavuruyor ki aslında bunlar koyu kavrumlar olarak geçer.
 

omeratalay

Yeni Kahvesever
Katılım
10 Ara 2015
Cevap: Evde Kahve Kavurma Skalası

hocam crack olayını tamamen yanlış anlamışsınız. 1. crack çekirdeklerin bir kaç saniye aralıklarla pat pat diye sesler çıkardığı süreçtir. bu süreçte bir sürü patlama sesi duyarsınız. ses olarak mısır patlatırken ilk patlayan tanelerin çıkardığı sese benzer.

ikinci crack ise bundan bir süre sonra aralıksız bir çatapat sesine benzer seslerle yaşanıyor. ikinci crack'in başında veya kısa bir süre sonra çekirdekleri soğutmaya alırsanız full city veya full city plus denilen kavrumları elde edersiniz ki bu durumda aromalar hala canlı kalırlar. ancak second crackten sonra 1-2 dakika daha beklerseniz çekirdekler böyle: https://upload.wikimedia.org/wikipe...ng/1024px-450_degrees_vienna_roast_coffee.png hatta böyle https://upload.wikimedia.org/wikipe...g/1024px-470_degrees_italian_roast_coffee.png olacaktır. bu durumda kahveniz yanmış kabul edilir.

starbuck genelde orta adı ile kavurduğu çekirdekleri full city hatta daha koyu kavuruyor ki aslında bunlar koyu kavrumlar olarak geçer.

Ben cranck olayını yanlış anlıyorum sanırım diye yazmayı unutmuşum.

Açıklığa kavuştuğuna göre istediğim kavurma oranı 2. cranke geçtikten 10 saniye kadar sonra gerçekleşiyor. Bu durumda full city kavuruyormuşum.

Yuvarlak haznelerden sağdaki Starbucks Colombia Narino diğerleri benim kavurduklarım.

DSC_0191.jpg
 
Son düzenleme:

cngz

Yeni Kahvesever
Katılım
1 Ocak 2016
Cevap: Evde Kahve Kavurma Skalası

Merhaba. Cdsoft arkadaşımızın öğrenme hevesini tebrik ediyorum. Benim de niyetim evde kendim kavurmak. Bir yerlerde çaydanlıktan yapılma kavurma tenceresi görmüştüm. Etrafına matkapla delikler açılmıştı. Direkt olarak ocak üzerinde. Kavrulduğu için çekirdekler karbonmonoksite maruz kalırlar diye düşünüyorum. Esse nin fizzy tenceresinden memnun musunuz? Arkadaşlardan dîğer bir ricam daha var: kavurma denemelerinde fazla kavrulmuş çekirdekler çöpe mi gidiyor yoksa french vb yöntemlerde kullanım imkanı oluyor mu?
 

cdsoft

Yeni Kahvesever
Katılım
26 Kas 2014
Cevap: Evde Kahve Kavurma Skalası

Merhaba. Cdsoft arkadaşımızın öğrenme hevesini tebrik ediyorum. Benim de niyetim evde kendim kavurmak. Bir yerlerde çaydanlıktan yapılma kavurma tenceresi görmüştüm. Etrafına matkapla delikler açılmıştı. Direkt olarak ocak üzerinde. Kavrulduğu için çekirdekler karbonmonoksite maruz kalırlar diye düşünüyorum. Esse nin fizzy tenceresinden memnun musunuz? Arkadaşlardan dîğer bir ricam daha var: kavurma denemelerinde fazla kavrulmuş çekirdekler çöpe mi gidiyor yoksa french vb yöntemlerde kullanım imkanı oluyor mu?

Teşekkür ederim öncelikle güzel yorumunuz için. Eğer yağ üzerine çıkacak kadar fazla kavurur ve rengi de siyaha dönüyorsa kesinlikle içmeyin derim. Filtre kahve için zaten daha az kavrulması tercih ediliyor.
 

cdsoft

Yeni Kahvesever
Katılım
26 Kas 2014
Cevap: Evde Kahve Kavurma Skalası

[MENTION=813]omeratalay[/MENTION] starbucks çekirdeklerini referans olarak almamanızı öneririm. Çok koyu kavuruyorlar.
 

Cy

Tecrübeli Demleyici
Katılım
12 Nis 2012
Cevap: Evde Kahve Kavurma Skalası

[MENTION=813]omeratalay[/MENTION] resimden gördüğüm kadarıyla sizin çekirdekler yanmış gibi gözüküyor. çekirdeği çiğnediğinizde kömür tadı geliyorsa içmeyin çok zararlı.

ben amatör bir kavurucu olarak koyu kavurmanın ustalık isteyen bir iş olduğunu düşünüyorum. özellikle 5-10 dakika gibi kısa sürelerde kavrulmuyor yanıyor. popcorn kullanırken ne yaptıysam yakmadan koyu kavurmayı becerememiştim. tavada ise kısık ateşte uzun sürede yakmadan kavurabilmiştim.
 

omeratalay

Yeni Kahvesever
Katılım
10 Ara 2015
Cevap: Evde Kahve Kavurma Skalası

[MENTION=813]omeratalay[/MENTION] starbucks çekirdeklerini referans olarak almamanızı öneririm. Çok koyu kavuruyorlar.

daha az kavrulmuş kahvelerdeki asidite ekşiliği damak tadıma hiç uymuyor. hatta en ufak ekşi tat bütün keyfimi kaçırıyor doğrusu.

tüm çekirdeklerde böyle midir bilmiyorum ama daha az kavurup hiç ekşiliğin olmayacağı çekirdek öneriniz varsa edinebilir, daha az kavurup deneyebilirim.
 

omeratalay

Yeni Kahvesever
Katılım
10 Ara 2015
Cevap: Evde Kahve Kavurma Skalası

[MENTION=813]omeratalay[/MENTION] resimden gördüğüm kadarıyla sizin çekirdekler yanmış gibi gözüküyor. çekirdeği çiğnediğinizde kömür tadı geliyorsa içmeyin çok zararlı.

ben amatör bir kavurucu olarak koyu kavurmanın ustalık isteyen bir iş olduğunu düşünüyorum. özellikle 5-10 dakika gibi kısa sürelerde kavrulmuyor yanıyor. popcorn kullanırken ne yaptıysam yakmadan koyu kavurmayı becerememiştim. tavada ise kısık ateşte uzun sürede yakmadan kavurabilmiştim.

resimdeki ilk denememdi. 225 gram kahve kavuruyorum, bu koyulukta yanmış çekirdek yok gibi, olanları ayıklıyorum (5-6 tane ayıklamışımdır) ama son denemelerimde hiç yanmış çekirdek ayıklamadım. Normal pop corn tenceresinde yanıyor olabilir de dirsekli popcorn tenceresinde yakmadan sonuç almak mümkünmüş.
 

cdsoft

Yeni Kahvesever
Katılım
26 Kas 2014
Cevap: Evde Kahve Kavurma Skalası

daha az kavrulmuş kahvelerdeki asidite ekşiliği damak tadıma hiç uymuyor. hatta en ufak ekşi tat bütün keyfimi kaçırıyor doğrusu.

tüm çekirdeklerde böyle midir bilmiyorum ama daha az kavurup hiç ekşiliğin olmayacağı çekirdek öneriniz varsa edinebilir, daha az kavurup deneyebilirim.

Indonesia Sumatra asitliği düşük gövdesi yüksektir deneyebilirsiniz.
 

cdsoft

Yeni Kahvesever
Katılım
26 Kas 2014
Cevap: Evde Kahve Kavurma Skalası

Kahve kavurma ile ilgili rastladığım kavurma seviyesi ile dereceyi gösteren güzel bir grafik

a2QZYd.png
[/url][/IMG]
 

kbere

Aktif Demleyici
Katılım
13 Ocak 2015
Cevap: Evde Kahve Kavurma Skalası

daha az kavrulmuş kahvelerdeki asidite ekşiliği damak tadıma hiç uymuyor. hatta en ufak ekşi tat bütün keyfimi kaçırıyor doğrusu.

tüm çekirdeklerde böyle midir bilmiyorum ama daha az kavurup hiç ekşiliğin olmayacağı çekirdek öneriniz varsa edinebilir, daha az kavurup deneyebilirim.

benim de dahil olduğum bir çok insanın çoklukla yaptığı bir yanlış var. taze kahve ile yeni tanışan insanlar öğütme veya demleme hataları nedeniyle ekşi bir sonuç çıkarıyor. sonra da aroması ve asiditesi yüksek olduğu için kahve ekşi olduğunu düşünüyor. doğru kısmı şu, asiditesi yüksek kahvelerde hata yapma şansı daha yüksek. veya taze olmayan ve koyu kavrulmuş kahvede ekşi sonuç almak neredeyse imkansız. ancak ekşilik kahvenin doğal özelliği değil. hatalı öğütme veya demlemenin bir sonucu.

ben de zamanında çok fazla ekşi sonuç aldım. işyerindeki arkadaşım bu yüzden taze kahve içmiyordu. niye kahve dünyasından almıyoruz diye isyan ediyordu. sonunda doğru öğütücü, doğru su ısısı, doğru demleme ile düzgün kahve yapabildiğimde işyerindeki arkadaşım beni 2 saatte bir kahve yapmam için sıkıştırmaya başladı. evi için v60 sipariş ettirdi. şu anda yirgacheffe ve sidamo hastası oldu ki etiyopya çekirdekleri en riskli çekirdeklerden bence. bence taze kahveye bir şans daha verin. ilk başta yüksek gövdeli çekirdekler hataları kolay kapatacağından faydalı olur. [MENTION=263]cdsoft[/MENTION]'un da dediği gibi sumatra deneyebilirsiniz. kolombiya çekirdekleri de kakao ve fındıkımsı tatları yoğun olduğundan taze kahveye yeni geçenlerin en kolay benimseyebileceği çekirdeklerdendir.

yeşil çekirdek için tavsiye de sormuştunuz galiba. bonarri fiyat ve çeşit bolluğu açısından uygun. ben gideyim yerinden alayım derseniz eminönünde minas kahve var, çuval çuval satıyorlar, oradan az az alıp denemeler yapabilirsiniz. sanalbaharat da başka bir seçenek. çeşitleri az ancak kolombiya düşünürseniz buradan uygun fiyata alabilirsiniz.
 

kbere

Aktif Demleyici
Katılım
13 Ocak 2015
Cevap: Evde Kahve Kavurma Skalası

Kahve kavurma ile ilgili rastladığım kavurma seviyesi ile dereceyi gösteren güzel bir grafik

a2QZYd.png
[/url][/IMG]

kahve kavurmaya uygun termometre arıyorum. bu skalayı görünce tekrar aklıma geldi. sizin kullandığınız, memnun kaldığınız bir ürün var mı?
 

omeratalay

Yeni Kahvesever
Katılım
10 Ara 2015
Cevap: Evde Kahve Kavurma Skalası

benim de dahil olduğum bir çok insanın çoklukla yaptığı bir yanlış var. taze kahve ile yeni tanışan insanlar öğütme veya demleme hataları nedeniyle ekşi bir sonuç çıkarıyor. sonra da aroması ve asiditesi yüksek olduğu için kahve ekşi olduğunu düşünüyor. doğru kısmı şu, asiditesi yüksek kahvelerde hata yapma şansı daha yüksek. veya taze olmayan ve koyu kavrulmuş kahvede ekşi sonuç almak neredeyse imkansız. ancak ekşilik kahvenin doğal özelliği değil. hatalı öğütme veya demlemenin bir sonucu.

ben de zamanında çok fazla ekşi sonuç aldım. işyerindeki arkadaşım bu yüzden taze kahve içmiyordu. niye kahve dünyasından almıyoruz diye isyan ediyordu. sonunda doğru öğütücü, doğru su ısısı, doğru demleme ile düzgün kahve yapabildiğimde işyerindeki arkadaşım beni 2 saatte bir kahve yapmam için sıkıştırmaya başladı. evi için v60 sipariş ettirdi. şu anda yirgacheffe ve sidamo hastası oldu ki etiyopya çekirdekleri en riskli çekirdeklerden bence. bence taze kahveye bir şans daha verin. ilk başta yüksek gövdeli çekirdekler hataları kolay kapatacağından faydalı olur. [MENTION=263]cdsoft[/MENTION]'un da dediği gibi sumatra deneyebilirsiniz. kolombiya çekirdekleri de kakao ve fındıkımsı tatları yoğun olduğundan taze kahveye yeni geçenlerin en kolay benimseyebileceği çekirdeklerdendir.

yeşil çekirdek için tavsiye de sormuştunuz galiba. bonarri fiyat ve çeşit bolluğu açısından uygun. ben gideyim yerinden alayım derseniz eminönünde minas kahve var, çuval çuval satıyorlar, oradan az az alıp denemeler yapabilirsiniz. sanalbaharat da başka bir seçenek. çeşitleri az ancak kolombiya düşünürseniz buradan uygun fiyata alabilirsiniz.

aslında ben koyu kavrulmamış tüm kahvelerde o ekşiliği alıyorum ve ekşiliğin kavurma derecesiyle doğru orantılı olduğunu düşünüyorum.

koyu kavurduğum ya da hazır aldığım koyu çekirdekler damak tadıma hep hitap etti, ekşi sonuçlar almadım.

cevabınızı okurken tesadüfen eminönüne gidiyordum, iyi denk geldi. ama orada sadece brasil ve colombia supremo seçenekleri vardı. elimde zaten colombia supremo ve aromas del sur olduğu için alışveriş yapamasam da yerini öğrenmiş oldum. Teşekkür ederim.
 
Üst