Kahve Etiketine Maliyet Yazılması

Coffeenomy

Yeni Demleyici
Katılım
14 May 2017
Merhaba
Nitelikli kahve konusunda şeffaflığın önemi ile ilgili hem tedarikçi ve kahve dükkanı işletmecileri hem de tüketici açısından fikirlerinizi almak isterim. Resimde paylaştığım Avustralya'dan New Paradigm Coffee paket etiketinde sattığı ürünün maliyetini de yazmış.

Tartısmanın daha geniş kitleye ulaşabilmesi adına yorumlarınızı linkte bulunan instagram gönderimde ayrıca paylaşabilirsiniz.
https://www.instagram.com/p/Bm-4cDTnqfD/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=wlg9qto89kap
IMG_20180827_153513_096.jpg
 

kbere

Aktif Demleyici
Katılım
13 Ocak 2015
Resimde de görüldüğü gibi, şeffaflıktan çok, ben bu çekirdeğin yeşiline şu kadar ödedim, sizin aldığınız sıradan kahve çekirdekleri şu kadar demek için kullanılır. Ayrıca buradan görüp bunu bu şekilde pazarlama yöntemi olarak kullanacak işletmeler mutlaka olur.

Bunun dışında, güvenilirliği şüpheli olmasının yanı sıra en pahalı alınan kahve en iyisidir diye bir şey de yok. Kahve kavurucular sonuçta ticaret yapıyor. Aynı malı diğer kavurucu 5 liraya alırken ben uğraşıp 4 liraya alıp, diğer kavurucudan daha ucuz satsam, diğer kavurucu evet o benden ucuz satıyor ama aldığı çekirdek de daha ucuz, o yüzden benden alın derse ne kadar haklı olur ki
 

Altu

Boxxcoffee Firma Yetkilisi
Katılım
20 Ocak 2017
Türkiye'deki kavurucuların kar oranlarının çok düşük olduğunun bir göstergesidir.
Avrupa'da 8-9 usd/kg'ye alınmış bir çekirdek için 250g perakende satış fiyatı 80 lira ederken ülkemizdeki kavurma evleri bu fiyata ulaştığı çekirdekleri 40 - 50 tl arasında fiyatlamaktadırlar.
Türkiye için bir şeffaflık raporu mu istiyorsunuz; Nordic approach, Cafe imports, Belco, 32 cups gibi satıcıların fiyat listesine bakarsanız zaten yurtdışından temin edilen ve raflarda olan çekirdeklerin fiyatlarına çok rahat ulaşabilirsiniz.
 

esavas

Emir Savaş
Katılım
28 Ara 2015
Türkiye'deki kavurucuların kar oranlarının çok düşük olduğunun bir göstergesidir.
Avrupa'da 8-9 usd/kg'ye alınmış bir çekirdek için 250g perakende satış fiyatı 80 lira ederken ülkemizdeki kavurma evleri bu fiyata ulaştığı çekirdekleri 40 - 50 tl arasında fiyatlamaktadırlar.
Türkiye için bir şeffaflık raporu mu istiyorsunuz; Nordic approach, Cafe imports, Belco, 32 cups gibi satıcıların fiyat listesine bakarsanız zaten yurtdışından temin edilen ve raflarda olan çekirdeklerin fiyatlarına çok rahat ulaşabilirsiniz.

1 kg yeşil çekirdeği 100tl ye satan bi' kavurucu kendisi 100tl ye almıyordur değil mi? Aynı çekirdeğin 1kg kavrulmuşu 160tl. Hadi diyelim yeşil çekirdeğin kilosunu 80tl ye almış olsun, kavrulmuşu 160tl. %100 kâr. Masrafı vs orasını bilemem ama satılan çekirdekten kabaca kazanç bu. Bu kâr yeter mi yetmez mi onu bilemeyeceğim.
 

mehmetaksit

Tecrübeli Demleyici
Katılım
20 Kas 2017
1 kg yeşil çekirdeği 100tl ye satan bi' kavurucu kendisi 100tl ye almıyordur değil mi? Aynı çekirdeğin 1kg kavrulmuşu 160tl. Hadi diyelim yeşil çekirdeğin kilosunu 80tl ye almış olsun, kavrulmuşu 160tl. %100 kâr. Masrafı vs orasını bilemem ama satılan çekirdekten kabaca kazanç bu. Bu kâr yeter mi yetmez mi onu bilemeyeceğim.

Bence yanlış düşünüyorsunuz. Türkiye'de ticaret yapmak kolay değil. Sizin örneğinizde ciddi eksiklikler var. Mesela kavrulma esnasinda kayip ortalama %12.5 diyelim ve o zaman 1 kg çekirdek icin masraf simdiden 90 tl oldu. Bunun üzerine kavurma maliyeti diyelim enerji olarak 8-10 tl kg basina desek 100tl oldu. Ayrıca bu işletmenin kira masrafı, aylik elektrik, aidat, su masrafı var.

Ayrıca bunlarin yanında işçi masrafı var, en çok koyan da odur işletme sahibine. Tabii ki herkes hakettiğini almalı, her zaman emekçinin yanında olmuşumdur ancak Türkiye koşullarında ciddi masraflıdır işçi çalıştırmak. Hele ki aşırı riskli olan perakende sektöründe ciddi bir kalemdir.

Neyse esas konuya gelirsek ithalatçı firmaların yazdığı rakamlarla kıyaslama fikri guzel bence. Öyle de yapabiliriz. @Altu arkadaşımızın dedigi gibi.


Saygılar,
 

esavas

Emir Savaş
Katılım
28 Ara 2015
Bence yanlış düşünüyorsunuz. Türkiye'de ticaret yapmak kolay değil. Sizin örneğinizde ciddi eksiklikler var. Mesela kavrulma esnasinda kayip ortalama %12.5 diyelim ve o zaman 1 kg çekirdek icin masraf simdiden 90 tl oldu. Bunun üzerine kavurma maliyeti diyelim enerji olarak 8-10 tl kg basina desek 100tl oldu. Ayrıca bu işletmenin kira masrafı, aylik elektrik, aidat, su masrafı var.

Ayrıca bunlarin yanında işçi masrafı var, en çok koyan da odur işletme sahibine. Tabii ki herkes hakettiğini almalı, her zaman emekçinin yanında olmuşumdur ancak Türkiye koşullarında ciddi masraflıdır işçi çalıştırmak. Hele ki aşırı riskli olan perakende sektöründe ciddi bir kalemdir.

Neyse esas konuya gelirsek ithalatçı firmaların yazdığı rakamlarla kıyaslama fikri guzel bence. Öyle de yapabiliriz. @Altu arkadaşımızın dedigi gibi.


Saygılar,
Haklısınız, işin altındaki diğer masrafları maliyet olarak bilmediğimden tüketici gözünden gözüken kaba hesabı yaptım. Cümlemi de kurtarır mı kurtarmaz mı diye orta yollu bitireyim dedim ama sanırım yanlış yöne gitti. :D Ama daha önce de dediğim gibi tüketici ile kavurucu arasındaki dengenin kurulması gerek yoksa bazı kavuruculardan kahve almak pek mümkün görünmüyor benim açımdan.
 

Coffeenomy

Yeni Demleyici
Katılım
14 May 2017
Resimde de görüldüğü gibi, şeffaflıktan çok, ben bu çekirdeğin yeşiline şu kadar ödedim, sizin aldığınız sıradan kahve çekirdekleri şu kadar demek için kullanılır. Ayrıca buradan görüp bunu bu şekilde pazarlama yöntemi olarak kullanacak işletmeler mutlaka olur.

Bunun dışında, güvenilirliği şüpheli olmasının yanı sıra en pahalı alınan kahve en iyisidir diye bir şey de yok. Kahve kavurucular sonuçta ticaret yapıyor. Aynı malı diğer kavurucu 5 liraya alırken ben uğraşıp 4 liraya alıp, diğer kavurucudan daha ucuz satsam, diğer kavurucu evet o benden ucuz satıyor ama aldığı çekirdek de daha ucuz, o yüzden benden alın derse ne kadar haklı olur ki
Kavurmacının maliyeti paylaşma amacı gerçekten söylediğiniz gibi mi bilemiyorum. Bu biraz niyet okumak olur ki benim konuyu gündeme getirme amacım böyle bir uygulamanın kahve severler için bir anlam ifade edip etmediğini öğrenmek açıkçası.

Nitelikli kahvenin fiyatı, tadımda aldığı puan dolayısıyla kalitesi ile doğru orantılı ise bunun dürüstçe bir pazarlama yöntemi olarak kullanılmasının bir sakıncası olabilir mi?

Güvenilirlik kısmında size hak vermiyor değilim. Ülkemizde ne yazık ki her üründe gıda sahteciliği-tağşiş ile ilgili haberleri duyuyoruz sık sık. Bu durumda güvendiğimiz kavurmacılardan alışveriş yapmaya devam ederiz piyasa eninde sonunda art niyetlileri eleyecektir diye düşünüyorum.

Ayrıca aynı kahve daha ucuza mal edilip son tüketiciye fiyat avantajı ile sunulduğunda biz kahve severler için olumlu olmaz mı?

Bu arada yorum yapan arkadaşlarımdan ricam tüketici ya da kavurmacı olduklarını belirtirlerse kim hangi açıdan bakıyor daha objektif ilerleriz diye düşünüyorum.
 

Coffeenomy

Yeni Demleyici
Katılım
14 May 2017
https://coffeecollective.dk/shop/all/#coffee

coffeecollective de benzer şekilde, hatta daha da fazla bilgiyi internet sitesinde sunuyor.
İnternetten ulaşabildiğimiz bilgiler var haklısınız. Bu bilgilerin kahve paketinde yer alan künyede paylaşılması pratikte şeffaflığa katkı sağlar mı? Ayrıca şeffaflık konusu tüketici ve kavurmacılar açısından ne anlam ifade ediyor bunu tartışmaya açmak istedim.
 
Son düzenleme:

Coffeenomy

Yeni Demleyici
Katılım
14 May 2017
1 kg yeşil çekirdeği 100tl ye satan bi' kavurucu kendisi 100tl ye almıyordur değil mi? Aynı çekirdeğin 1kg kavrulmuşu 160tl. Hadi diyelim yeşil çekirdeğin kilosunu 80tl ye almış olsun, kavrulmuşu 160tl. %100 kâr. Masrafı vs orasını bilemem ama satılan çekirdekten kabaca kazanç bu. Bu kâr yeter mi yetmez mi onu bilemeyeceğim.
Burada bizi direk etkileyen, kavurmacının üzerine koyduğu kar haklısınız. Bununla birlikte dünyada paketine 15$ ödenen kahvenin ne kadarı çiftçiye gidiyor kısmı da tartışılıyor. Bu bilgiyi paylaşan kavurmacılar dolaylı da olsa "fair trade" ve "direct trade" kavramına katkı yapmış olmazlar mı?

Sonuçta nitelikli kahve dediğimizde sadece maliyetleri tartışıp içinde barındırdığı felsefeyi göz ardı etmemeliyiz diye düşünüyorum.
 
Son düzenleme:

Coffeenomy

Yeni Demleyici
Katılım
14 May 2017
Bence yanlış düşünüyorsunuz. Türkiye'de ticaret yapmak kolay değil. Sizin örneğinizde ciddi eksiklikler var. Mesela kavrulma esnasinda kayip ortalama %12.5 diyelim ve o zaman 1 kg çekirdek icin masraf simdiden 90 tl oldu. Bunun üzerine kavurma maliyeti diyelim enerji olarak 8-10 tl kg basina desek 100tl oldu. Ayrıca bu işletmenin kira masrafı, aylik elektrik, aidat, su masrafı var.

Ayrıca bunlarin yanında işçi masrafı var, en çok koyan da odur işletme sahibine. Tabii ki herkes hakettiğini almalı, her zaman emekçinin yanında olmuşumdur ancak Türkiye koşullarında ciddi masraflıdır işçi çalıştırmak. Hele ki aşırı riskli olan perakende sektöründe ciddi bir kalemdir.

Neyse esas konuya gelirsek ithalatçı firmaların yazdığı rakamlarla kıyaslama fikri guzel bence. Öyle de yapabiliriz. @Altu arkadaşımızın dedigi gibi.


Saygılar,
Size katılıyorum.
Dükkan kirası, personel gideri vb. maliyetler de fiyatta etkili.
Kavurmacının çalıştırdığı personelin daha nitelikli olması daha fazla maliyet demek. Ben şahsen bundan şikayetçi olmam.
Kahvenin aynı zamanda sosyal bir içecek olduğu kanaatindeyim. Kahveyi kahve dükkanlarında içmeyi tercih eden biri olarak sohbet edebileceğim deneyimli bir barista ve daha keyifli ambiyans uğruna da aynı çekirdek için daha fazla fiyat ödeyebilirim açıkçası.
 

kbere

Aktif Demleyici
Katılım
13 Ocak 2015
S
Kavurmacının maliyeti paylaşma amacı gerçekten söylediğiniz gibi mi bilemiyorum. Bu biraz niyet okumak olur ki benim konuyu gündeme getirme amacım böyle bir uygulamanın kahve severler için bir anlam ifade edip etmediğini öğrenmek açıkçası.

Nitelikli kahvenin fiyatı, tadımda aldığı puan dolayısıyla kalitesi ile doğru orantılı ise bunun dürüstçe bir pazarlama yöntemi olarak kullanılmasının bir sakıncası olabilir mi?

Güvenilirlik kısmında size hak vermiyor değilim. Ülkemizde ne yazık ki her üründe gıda sahteciliği-tağşiş ile ilgili haberleri duyuyoruz sık sık. Bu durumda güvendiğimiz kavurmacılardan alışveriş yapmaya devam ederiz piyasa eninde sonunda art niyetlileri eleyecektir diye düşünüyorum.

Ayrıca aynı kahve daha ucuza mal edilip son tüketiciye fiyat avantajı ile sunulduğunda biz kahve severler için olumlu olmaz mı?

Bu arada yorum yapan arkadaşlarımdan ricam tüketici ya da kavurmacı olduklarını belirtirlerse kim hangi açıdan bakıyor daha objektif ilerleriz diye düşünüyorum.


Sizin gönderdiğiniz resimde, sıradan kahveler şu kadar, bizim ki bu kadar yazıyor. Benim niyet okuduğum kısım "işte bu yüzden bizimkinin satış fiyatı daha pahalı kısmı" Sırf şeffaflık derdi olan biri, sıradan kahvelerin fiyatını yazmazdı diye düşünüyorum hala.

Aslında diğer mevzularda da farklı olduğumuz nokta niyet. Ben piyasa konusunda(sadece kahve değil) biraz fazla kötü niyetliyim bir süredir. Siz hala iyi niyetinizi koruyorsunuz.
 
D

drsuat

Guest
Türkiye'deki kavurucuların kar oranlarının çok düşük olduğunun bir göstergesidir.
Avrupa'da 8-9 usd/kg'ye alınmış bir çekirdek için 250g perakende satış fiyatı 80 lira ederken ülkemizdeki kavurma evleri bu fiyata ulaştığı çekirdekleri 40 - 50 tl arasında fiyatlamaktadırlar.
Türkiye için bir şeffaflık raporu mu istiyorsunuz; Nordic approach, Cafe imports, Belco, 32 cups gibi satıcıların fiyat listesine bakarsanız zaten yurtdışından temin edilen ve raflarda olan çekirdeklerin fiyatlarına çok rahat ulaşabilirsiniz.

Size hitaben bu mesajı yazmıyorum. Türkiye'de kahve satışı konusunda yeterince şeffaflık olduğunu düşünmüyorum. Bir önceki senenin(old crop) hasatını daha ucuza alıp satan yerler var ama bunu hiç bir zaman belirtmiyorlar. Yada sattıkları çekirdeklerin hangi toptancıdan olduğunu yazan ciftliğine kadar detay veren kaç yer var? Ek olarak bildiğim kadarı ile yanlışım varsa düzeltin Türkiye gümrük yasalarına göre belli bir kalitenin altındaki kahveleri ithal edemiyorsunuz. Ama satılan kahvelere bakınca hemde büyük türk kahvesi satan markalar kalite oldukça düşük. Türkiyede kahve ithalatı konusunda sektördeki oyuncular maalesef çok az buda piyasayı istedikleri gibi yönlendirmelerini sağlıyor. Sizin kar marjınız düşük olabilir, ama pek çok firma çok yüksek kar marjı ile bu işlemi yapıyor.
 

medplus

Yeni Kahvesever
Katılım
20 Şub 2017
Türkiye'deki kavurucuların kar oranlarının çok düşük olduğunun bir göstergesidir.
Avrupa'da 8-9 usd/kg'ye alınmış bir çekirdek için 250g perakende satış fiyatı 80 lira ederken ülkemizdeki kavurma evleri bu fiyata ulaştığı çekirdekleri 40 - 50 tl arasında fiyatlamaktadırlar.
Türkiye için bir şeffaflık raporu mu istiyorsunuz; Nordic approach, Cafe imports, Belco, 32 cups gibi satıcıların fiyat listesine bakarsanız zaten yurtdışından temin edilen ve raflarda olan çekirdeklerin fiyatlarına çok rahat ulaşabilirsiniz.


Türkiye'deki bir kavurucunun aynı yeşil çekirdeğe ulaşmak için aşması gereken engeller( gümrük,ithalat,kargo vs) bir Avrupalı kavurucuya göre çok daha fazla ve masraflı diye tahmin ediyorum. Buna rağmen aynı çekirdeği neredeyse yarı fiyatına satıyor bizim kavurucular. Kira,çalışan ve diğer masraflar vs gibi sebeplerin buna sebep olduğu şüphesiz. Peki bunlar bu aradaki devasa kar farkını açıklamaya yetiyor mu? Yoksa bizim kavurucular bir artı değer mi üretemiyor, yoksa üretilen artı değeri ülkede sallayan mı yok, yoksa alım gücü bu kadarına mı müsaade ediyor? Sizin fikriniz nedir ?
 

mehmetaksit

Tecrübeli Demleyici
Katılım
20 Kas 2017
Türkiye'deki bir kavurucunun aynı yeşil çekirdeğe ulaşmak için aşması gereken engeller( gümrük,ithalat,kargo vs) bir Avrupalı kavurucuya göre çok daha fazla ve masraflı diye tahmin ediyorum. Buna rağmen aynı çekirdeği neredeyse yarı fiyatına satıyor bizim kavurucular. Kira,çalışan ve diğer masraflar vs gibi sebeplerin buna sebep olduğu şüphesiz. Peki bunlar bu aradaki devasa kar farkını açıklamaya yetiyor mu? Yoksa bizim kavurucular bir artı değer mi üretemiyor, yoksa üretilen artı değeri ülkede sallayan mı yok, yoksa alım gücü bu kadarına mı müsaade ediyor? Sizin fikriniz nedir ?

Bence alım gücü buna yetiyor, eger daha pahalı satsa satamaz hale gelir. Sonucta paracokomel eğrisi var. Ayrica insanlar hala starbucks en kalitesi diye geziyor.

Yalniz zorluk konusunda siz haklısınız, katılıyorum. Sadece işçi maliyeti düşük Türkiye'de onun disinda hepsi Avrupa'dan yüksek.

Saygılar,
 
S

sonysinger

Guest
Aynı çekirdekse yarı fiyatına sattıkları, nitelikli kavrum konusunda ciddi sıkıntı var demektir...
 
Üst